در فرضیه ویژه چهارم معناداری روابط درخرده مقیاس آگاهی اجتماعی از مؤلفه های هوش هیجانی مدیران و پیشرفت تحصیلی مشاهده گردید.
مدیریت رابطه رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی نشان نداد.
هم چنین مدیران درابعاد هوش هیجانی نظیر خودآگاهی، خود مدیریتی و مدیریت روابط و آگاهی اجتماعی ازنظر توصیفی نمره نسبتا بالایی را کسب نمودهاند و این نشان میدهد که هوش هیجانی مدیران در سطح نسبتا بالایی قراردارد. چرا که نمرات هوش هیجانی نشان دهندهی بالابودن سطح هوش هیجانی مدیران است. و آزمون t تک نمونهای انجام شده نیز بیانگر این است که هوش هیجانی مدیران در سطح بالایی قرار دارد. اما در زمینه پیشرفت تحصیلی نسبتا متوسط یا متوسط رو به پایین بودهاند. زیرا اگر معدل درسطح (۱۳-۱۵) را جهت پیشرفت تحصیلی متوسط درنظر بگیریم میبینیم که بیشترین درصد به معدل در همین سطح قرار دارد. و معدل بیش از ۱۷ که درسطح بالایی است درصد پایینی را به خویش اختصاص داده است. از دلایل کسب پیشرفت تحصیلی در سطح پایین این است که کاهش انگیزه دانشجویان جهت تحصیل و یا ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی بالاتراست. و این سبب شده است دانشجویان نتوانند آن طور که باید وشاید پیشرفت داشته باشند. پس اگر ازلحاظ عاطفی و اجتماعی به دانشجویان توجه شود شاید بتوان شاهد بهبود وضعیت تحصیلی آنان شد. چرا که افزایش انگیزه در دانشجویان سبب ارتقاء سطح علمی آنان می گردد. همین طور مدیریت روابط و خود مدیریتی در بعد هوش هیجانی را اگر بهبود بخشیم میتوانیم در این زمینه موفقیت های شایان توجهی کسب نمائیم.

۵-۴- پیشنهادات

 

۵-۴-۱ پیشنهادهایی برای پژوهش های بعدی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

  • پیشنهاد میشود رابطه هوش هیجانی مدیران با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سایر دانشگاه های علوم انسانی نیز بررسی شود تا مشخص شود که آیا در رشته های علوم انسانی هم بین هوش هیجانی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه وجود دارد؟
  • ازآنجا که هوش هیجانی نقش مهمی در زندگی ایفا مینماید و درموفقیت قشرهای مختلف جامعه تأثیرگذار است؛ پیشنهاد میشود در این زمینه نیز تحقیقاتی کاربردی انجام گیرد.
  • با توجه به اینکه این پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد؛ پیشنهاد می شود در دانشگاهای دیگر این پژوهش تکرار شود تا همسوئی و یا عدم همسوئی تحقیقات روشن شود.
  • پیشنهاد میشود رابطه بین هوش هیجانی مدیران و رشته های مختلف دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود میزان هوش هیجانی مدیران با سایر رشته ها چه تفاوتی باهم دارند.

۵-۴-۲ پیشنهادات کاربردی براساس نتایج پژوهش

 

  • تلفیق دانش مدیریتی و توانایی های هیجانی در مدیران دانشگاه می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مفید باشد. بنابراین پیشنهاد می شود در جهت به رسمیت شناختن و نهادینه شدن جایگاه هوش هیجانی در نظام مدیریتی دانشگاه مدلی طراحی و اجرا گردد.
  • پیشنهاد می شود کارگاه های آموزشی هوش هیجانی به وسیله متخصصان امر در دانشگاه و مراکز آموزش عالی برگزار شود تا مدیران و اساتید دانشگاه با شیوه ها و مهارت های بهبود ارتقای هوش هیجانی آشنا شوند.
  • پیشنهاد می شود نشست ها و جلساتی در دانشگاه ها با حضور مدیران و اساتید موفق و سرآمد در زمینه هوش هیجانی برگزار گردد تا مدیران و اساتید از نزدیک با نمونه ها و الگوهای عینی در این حوزه آشنا شوند و خصوصیات و مهارت های آنها را بهتر یاد بگیرند.
  • اهمیت به پژوهش و ایجاد مراکز تحقیقاتی در نهادهای علمی و ادارات دولتی وغیردولتی جهت افزایش توسعه همه جانبه در کشور چرا که با انجام تحقیقات کابردی و به کاربردن آنها در تمامی امور جامعه می توان مشکلات موجود در جامعه دانشگاهی را رفع نمود.

منابع و ماخذ

 

فهرست منابع فارسی

 

    1. آقایار، شریفی. (۱۳۸۵). کاربردهوش هیجانی. اصفهان: سپاهان.
    2. بابایی،صفرحاجی. (۱۳۸۹). بررسی نقش هوش هیجانی برعملکردتحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه بندپی غربی بابل. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه پیام نوربابل.
    3. باقری، منصور. (۱۳۸۱٫ نقش آموزش مهارتهای زندگی در دانش، نگرش و عزت نفس دانش آموزان مقطع راهنمایی. پایان نامه کار شناسی ارشد ، دانشگاه تهران .
    4. برادبری، تی. و جی گریوز. ۱۳۸۴٫ هوش هیجانی: مهارت هاوآزمون ها. ترجمه مهدی گنجی، تهران: ساوالان.
    5. بشارت، محمدعلی. ۱۳۸۵٫ بررسی رابطه هوش هیجانی باموفقیت تحصیلی دانش آموزان. مجله اندیشه های نوین تربیتی. دوره ۲: شماره ی ۳ و ۴٫
    6. پاشا شریفی. حسن. (۱۳۷۹). نظریه وکاربرد هوش و شخصیت. انتشارات رشدسخن.
    7. پلاچیک، آر. (۱۳۸۱). هیجان ها. ترجمه محمودرمضان زاده. مشهد: آستان قدس.
    8. پیشقدم، رضا. و بهزاد قنسولی. ۱۳۸۷٫ نقش هوش هیجانی در یادگیری زبان انگلیسی و موفقیت تحصیلی. مجله پژوهش زبان های خارجی. شماره۴۳٫
    9. ثمری، علی اکبر. و فهیمه طهماسبی. ۱۳۸۶٫ بررسی رابطه هوش هیجانی وپیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه اصول بهداشت روانی. پاییز و زمستان ۱۳۸۶، شماره ۳۵،۳۶ .
    10. جرالدسی، د. و ماروین، آ.گ. ۱۳۷۷٫ رفتاردرمانی بالینی. ترجمه علون آبادی. چاپ دوم، مرکزنشردانشگاهی چمران.
    11. جلالی، سیداحمد. ۱۳۸۱٫ هوش هیجانی. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال هجدهم، شماره ۱و۲، بهار و تابستان ۱۳۸۱، شماره مسلسل ۷۰-۶۹٫
    12. حد اد ی کوهسار، علی اکبر. (۱۳۸۳). بررسی مقایسه‏ای رابطه هوش هیجانی باسلامت روان وپیشرفت تحصیلی د ر د انشجویان شاهد و غیرشاهد د انشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد ، روان شناسی بالینی، د انشکد ه علوم انسانی، د انشگاه شاهد .
    13. حسن خانزاده، عباسعلی. و لیلی صفی خانی. بی تا. بررسی رابطه بین شخصیت و شادکامی. نشریه اصلاح و تربیت شماره ۱۳۱٫
    14. حسینعلیان، محسن. ۱۳۸۴٫ بررسی رابطه بین هوش هیجانی وپیشرفت تحصیلی. وبلاگ جهاد دانشگاهی ( http//www.sid.ir).
    15. حسینی حسین آبادی، فاطمه. ۱۳۸۳٫ مقاله درباره هوش هیجانی چه می دانید؟ رومه همشهری ۲۹.
    16. خسرو جاوید ، مهناز. (۱۳۸۱). بررسی اعتبار و روایی سازه مقیاس هوش هیجانی شوت د ر نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، د انشکد ه علوم انسانی، د انشگاه تربیت مد رس.
    17. خسروی، ز.، درویزه، ز. و رفعتی، م. ۱۳۷۷٫ نقش حالتهای خلقی برشیوه ارزیابی دانش آموزان دخترازتوانایی مشکل گشایی خود. فصلنامه اندیشه و رفتار.
    18. دلاور، علی. (۱۳۶۷). روش آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. (چاپ چهارم). دانشگاه پیام نور تهران.
    19. دهشیری، غلامرضا. ۱۳۸۳٫ بررسی رابطه هوش هیجانی با استرس دانش آموزان مقطع متوسطه. تازه های و پژوهشهای مشاوره، جلد ۴، شماره ۱۲٫
    20. دهشیری، غلامرضا. ۱۳۸۵٫ بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی. وبلاگ جهاد دانشگاهی( http//www.sid.ir).
    21. دهشیری، غلامرضا. ۱۳۸۵٫ بررسی رابطه هوش هیجانی باپیشرفت تحصیلی دانش آموزان. نشریه داخلی تازه ها و پژوهش های مشاوره، شماره ۱۸٫
    22. رزاقی، ر. (۱۳۷۹). بررسی تأثیرمنبع کنترل برایمن سازی درماندگی آموخته شده. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران.
    23. زارع، علی. (۱۳۸۰). مقایسه سهم هوش هیجانی وهوش عمومی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
    24. سبحانی، رویا. (۱۳۸۳). بررسی میان هوش هیجانی و سخترویی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات.
    25. سلیمی، ابوالفضل. (۱۳۸۵). بررسی رابطه هوش و پیشرفت تحصیلی. دانشگاه تربیت معلم تهران.
    26. سیف، علی اکبر. (۱۳۷۸). روانشناسی پرورشی. چاپ ششم انتشارات آگاه
    27. شامراد لو، مهران. (۱۳۸۳). مقایسه نقش هوش هیجانی و هوش شناختی د ر پیش بینی پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، د انشکد ه روان شناسی و علوم تربیتی، د انشگاه شهید بهشتی تهران.
    28. قاسم زاده، ح. (۱۹۹۶). عاطفه و شناخت. ویراست دوم. تهران: انتشارات فرهنگیان.

تصویر توضیحی برای هوش هیجانی

بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی ۹۱ ۱۳۹۰- قسمت ۵۶

بررسی رابطه هوش هیجانی مدیران با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی ۹۲ ۹۱- قسمت ۱۹

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق- قسمت ۳۲

بررسی رابطه بین سبک های تفکر و پذیرش تغییر سازمانی مدیران مدارس مقطع متوسطه شهرستان سیرجان در سال تحصیلی ۱۳۹۲ ۱۳۹۱

بررسی تاثیر سرمایه فکری سازمان بر رضایت شغلی و حفظ منابع انسانی کارکنان ادارات مرکزی بانک مسکن- قسمت ۱۵

پایان نامه مهارت ارتباطی معلمان:نظریه های پیشرفت تحصیلی

هیجانی ,تحصیلی ,بررسی ,رابطه ,دانشگاه ,پیشرفت ,پیشرفت تحصیلی ,بررسی رابطه ,پایان نامه ,هیجانی مدیران ,نامه کارشناسی ,پیشرفت تحصیلی دانشجویان ,۱۳۸۵٫ بررسی رابطه ,نامه کارشناسی ارشد، ,کارشناسی ارشد، دانشگاه
مشخصات
آخرین جستجو ها